AS,Filipina mengadakan latihan berhampiran Laut China Selatan

Beijing - Filipina dan Amerika Syarikat melancarkan latihan tentera laut tetap pada Selasa berhampiran dengan Laut China Selatan, yang mempamerkan kehadiran berprofil tinggi tentera AS di rantau ini pada masa yang sensitif, kata pakar.

Latihan 11-hari, yang dipanggil Kerjasama Kesediaan bertahan dan Latihan, bermula di Laut Sulu, yang dipisahkan dari Laut China Selatan oleh pulau Palawan Filipina, AFP melaporkan.

Dua state-of-the-art pemusnah peluru berpandu AS, bersama-sama dengan Dunia hos Perang era kapal perang, akan membuat rondaan di perairan Filipina Laut Sulu, kata AFP.

"Kami berharap pihak berkenaan melakukan lebih banyak perkara-perkara yang memberi manfaat kepada kestabilan serantau," kata jurucakap Kementerian Luar Hong Lei berkata pada sidang media tetap, mengulas mengenai latihan tersebut.

Siri latihan bersama bermula pada tahun 1995, tetapi jangkitan wabak baru-baru ini yang memberikan kesan ke atas Laut China Selatan adalah mencurigakan, kata Su Hao, Ketua Strategi dan Konflik Pengurusan Penyelidikan Pusat di China Luar Universiti.

sebelum ini, Kapal filipina dikatakan sering menceroboh dengan menggunakan perairan laut china selatan untuk berulang alik ke filipina - dakwa perairan china.

Sementara itu, Vietnam juga telah dituduh oleh kapal Cina kerana menghalang tinjauan penerokaan minyak di kawasan 370 kilometer di luar pantai pusat bahawa ia tuntutan sebagai zon eksklusif ekonomi.

China, Filipina, Vietnam, Myanmar, Malaysia mempunyai tuntutan bertindih ke bahagian Laut China Selatan, yang dipercayai mempunyai minyak yang luas dan gas, manakala laluan perkapalan adalah penting bagi perdagangan global.

China sentiasa berkata kedaulatan ke atas pulau yang tidak dapat dipertikaikan dan berkeras menolak untuk penyelesaian melalui rundingan damai dan dialog mesra mengikut undang-undang antarabangsa pada platform dua hala.

Su berkata Malaysia dan Vietnam telah sedar bahawa terdapat beberapa program yang dijadualkan dan pelbagai hala seperti latihan bersama tentera dan Shangri-La Dialog diadakan di Singapura awal bulan ini, dan "membawa perkara-perkara di atas tujuan".

"Pelaksanaan tentera (Filipina-Amerika) yang datang pada masa sensetif," kata Su, mencatatkan bahawa Amerika Syarikat membuat kehadiran berprofil tinggi tentera di Laut China Selatan".

Amerika yang di jadualkan akan melakukan latihan secara berperingkat bersama vietnam bulan depan menegaskan mereka tiada kena mengena dengan laut china selatan.menurut AFP

"AS tidak mungkin pergi setakat untuk menyokong tuntutan kedaulatan Malaysia," kata Su, seperti apa yang dibimbangkan AS bahawa China menuntut hak di Laut China Selatan serta akan menjejaskan kepentingannya di rantau ini".

Semalam (isnin)  sebulat suara meluluskan resolusi bahawa penggunaan kekerasan oleh kapal laut china selatan dan keselamatan maritim menggesa untuk melakukan proses kedamaian bagi menyelesaikan pertikaian ini. menurut AFP.

Hong berkata pertikaian perlu diselesaikan melalui rundingan antara pihak-pihak yang berkenaan secara langsung dan kebebasan pelayaran yang tidak pernah dipengaruhi oleh sesiapa pun.

Hong berkata. "Kami berharap senator berkenaan akan berbuat lebih banyak untuk menggalakkan keamanan dan kestabilan rantau ini."

Kamu Hailin, seorang penyelidik dari Institut Asia-Pasifik Pengajian Akademi Cina Sains Sosial, berkata AS tidak seharusnya memprovokasikan negara-negara berkenaan di rantau ini untuk melancarkan konflik langsung dengan China. Apakah AS benar-benar mahu melihat keadaan tidak stabil di rantau ini supaya AS boleh mengetuai segalanya," jelas Kamu.

"Amerika Syarikat akan terus dengan plot yang keluar dari apa-apa motif sekalipun," jelas kamu.

0 Response to "AS,Filipina mengadakan latihan berhampiran Laut China Selatan"