Perhimpunan baju hitam selesai, serah memo pada Agong

Kira-kira 200 penyokong Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) mula berhimpun di Stadium Merdeka mulai jam 11.50 pagi ini.

Manakala pihak polis memberi mereka tempoh sehingga jam 12.10 tengahari ini untuk bersurai.

Mereka yang berkumpul itu kebanyakannya wanita dan golongan muda. 

Mereka yang berpakaian hitam itu melaungkan `1Malaysia' dan 'Daulat Tuanku'.

Mereka merancang untuk berarak ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum mengandungi dakwaan penyelewengan oleh Kerajaan Pakatan Selangor.
Pengerusi Gaps, Hamidzun Khairuddin yang tiba kira-kira jam 12 tengahari, memberitahu bahawa mereka sedang berunding dengan pihak polis sama ada dibenarkan berarak ke Istana Negara.
Sementara itu, Hamidzun memberitahu sidang akhbar bahawa pihaknya menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong meminta supaya dapat dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja dan berharap suasana di Selangor bertambah baik.

Pihaknya berharap pemimpin politik dari Pakatan Rakyat dan BN supaya menumpukan perhatian kepada ekonomi negeri Selangor dan "bukan mempamerkan kehebatan politik".

Mengenai perubahan tempat mereka berkumpul ke Stadium Merdeka, Hamidzun berkata: "Kita hormati nasihat selepas berundingan dengan polis untuk pastikan keadaan terkawal dan aman".

Ditanya sama ada peserta yang hadir hari ini terdiri daripada ahli Wanita dan Pemuda Umno, beliau berkata: "Tidak sama sekali, mereka rakyat Selangor dan ahli NGO negeri Selangor".

Ditanya jangkaan 2,000 peserta yang tidak menjadi kenyataan, beliau berkata: "Ini merupakan kecemerlangan pasukan polis yang berjaya atur dengan baik". 

Malah menurutnya, perjalanannya dari Shah Alam mengambil masa dua jam untuk sampai ke Stadium Merdeka.

"Ramai sahabat yang tersangkut dalam kesesakan," tambahnya.

Sementara itu, selepas berunding dengan pihak polis, tidak ada perarakan tetapi wakil Gaps menaiki dua buah kereta untuk menyerahkan memorandum tersebut ke Istana Negara.
Hamidzun menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil Istana Negara pada kira-kira jam 12.40 tengahari tadi.

0 Response to "Perhimpunan baju hitam selesai, serah memo pada Agong"